S T A T U T
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. Jana Brzechwy
w Chmielowie
tekst ujednolicony
stan prawny na dzień 1 października 2024 r.
Spis treści:
DZIAŁ I POSTANOWIENIA WSTĘPNE ………………………………..………….. 5
DZIAŁ II CELE I ZADANIA SZKOŁY ……………………………………………… 6
DZIAŁ III SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ SZKOŁY …………………………….12
Rozdział 1 Programy nauczania……………………………………………………………....12
Rozdział 2 Podręczniki i materiały edukacyjne ……………………………………………...14
Rozdział 3 Zasady korzystania z podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów
ćwiczeniowych zakupionych z dotacji celowej …………………………………………….. 16
Rozdział 4 Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny ……………………...……….. 18
DZIAŁ IV ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE ………………………….. 19
Rozdział 1 Dyrektor Szkoły …………………….................................................……………20
Rozdział 2 Rada Pedagogiczna ………………………………………………………..…… 24
Rozdział 3 Samorząd Uczniowski …………………………………………………….…… 26
Rozdział 4 Rada Rodziców …………………………………………………………….…… 27
DZIAŁ V ORGANIZACJA NAUCZANIA ………………………………………..… 28
Rozdział 1 Informacje ogólne …………………………………………………………….… 28
Rozdział 2 Działalność dydaktyczno-wychowawcza …………………………………….… 29
Rozdział 2 a Szczegółowa organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia
na odległość …………………………………………………………………………………..31
Rozdział 3 Organizacja nauki religii i WDŻ-u …………………………………………...… 34
Rozdział 4 Dokumentacja przebiegu nauczania, wychowania i opieki………………….….. 35
DZIAŁ VI ORGANIZACJA OPIEKI I WYCHOWANIA ……………………..…… 36
Rozdział 1 Współpraca z rodzicami ……………………………………………………….... 36
Rozdział 2 Wolontariat ………………………………………………………………..….... 37
DZIAŁ VII POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA………..…………...…38
Rozdział 1 Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej …………..................38
Rozdział 2 Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej ……………………………40
Rozdział 3 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna uczniowi zdolnemu ……………..………42
Rozdział 4 Organizacja nauczania, wychowania i opieki uczniom niepełnosprawnym,
niedostosowanym społecznie i zagrożonym niedostosowaniem społecznym ……………….43
Rozdział 5 Nauczanie indywidualne …………………………..……………………………45
Rozdział 6 Pomoc materialna ………………………..……………………….……………...46
DZIAŁ VIII WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO 47
DZIAŁ IX ORGANIZACJA SZKOŁY …………………………………………...….. 49
Rozdział 1 Biblioteka szkolna ………………………………………………………..…..…. 49
Rozdział 2 Świetlica szkolna ……………………………………………………………….. 52
Rozdział 3 Stołówka szkolna ……………………………………………………….…….… 52
DZIAŁ X ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY ……………………………………..…….. 53
Rozdział 1 Zadania oddziału przedszkolnego ………………………………………………. 53
Rozdział 2 Organizacja oddziału przedszkolnego ………………………………….……… 57
Rozdział 3 Przyprowadzanie i odbieranie dziecka…………………………………….…… 59
DZIAŁ XI NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY ……………..…….. 60
Rozdział 1 Obowiązki nauczycieli ……………………………………………………..…… 60
Rozdział 2 Obowiązki nauczyciela wychowawcy ………………..……………………….. 61
Rozdział 3 Obowiązki pedagoga i psychologa szkolnego ……………………………..…… 65
Rozdział 3 a Obowiązki pedagoga specjalnego ……………………………………………...66
Rozdział 4 Obowiązki logopedy………….……………………………………………...….. 67
Rozdział 5 Obowiązki doradcy zawodowego …………………………………………...….. 67
Rozdział 6 Obowiązki nauczyciela bibliotekarza …………………………………...……… 68
Rozdział 7 Obowiązki wychowawcy świetlicy ……………………………………...…..…. 69
Rozdział 8 Obowiązki nauczyciela współorganizującego kształcenie osób
niepełnosprawnych ….............................................................................................................. 69
Rodział 9 Zespoły nauczycielskie ……………………..……………………………..…..... 70
DZIAŁ XII UCZNIOWIE SZKOŁY …………………………………….……….....…. 71
Rozdział 1 Prawa i obowiązki uczniów ……………………………………………..……… 71
Rozdział 2 Strój szkolny ……………………………………………………………………. 74
Rozdział 3 Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń ………….…. 75
Rozdział 4 Nagrody i kary ………………………………………………………………….. 76
Rozdział 5 Przeniesienie ucznia do innej szkoły …………………………………………… 79
DZIAŁ XIII SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA
WEWNĄTRZSZKOLNEGO UCZNIÓW ………………………………………………. 81
Rozdział 1Informacje ogólne …………………………………………………..…………… 81
Rozdział 2 Obowiązki nauczycieli w procesie oceniania uczniów ……………………...…. 82
Rozdział 3 Jawność ocen ………………………………………………………………...…. 83
Rozdział 4 Skala ocen z zajęć edukacyjnych ………………………………………….……. 83
Rozdział 5 Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów …………………….…. 86
Rozdział 6 Ocenianie zachowania ………………………………………………………….. 88
Rozdział 7 Kryteria ocen zachowania ……………………………………………………….91
Rozdział 8 Klasyfikacja śródroczna, roczna i końcowa …………………………….……… 95
Rozdział 9 Warunki i tryb uzyskiwania wyższej niż przewidywana oceny rocznej z zajęć
edukacyjnych, zachowania oraz wyższej rocznej oceny zachowania………………..…....… 98
Rozdział 10 Sprawdzian wiadomości i umiejetności w trybie odwoławczym ……...…..….100
Rozdział 11 Egzamin poprawkowy ………………………………………….………..…. 102
Rozdział 12 Egzamin klasyfikacyjny ………………………………………………….….. 102
Rozdział 13 Egzamin ósmoklasisty …………………………………………..………..… 103
DZIAŁ XIV CEREMONIAŁ SZKOŁY ……………………………………….….….. 103
Rozdział 1 Symbole szkolne ………………………………………………………….…...103
Rozdział 2 Organizacja i powoływanie pocztu sztandarowego ……………………..…… 105
Rozdział 3 Czynności pocztu sztandarowego w czasie uroczystości w kościele
(kaplicy, cmentarzu, przy krzyżu) …………………………………………..…………..... 106
Rozdział 4 Czynności ułożenia sztandaru i zachowanie uczestników uroczystości …...… 107
DZIAŁ XV Postanowienia końcowe …………………………………………...…….. 109